Varemærke er et mærke eller tegn, fx et navn eller et logo, som en virksomhed forsyner et produkt med, og som det kan få eneret på, som registreret varemærke. Varemærke er angivet med et R i en cirkel.

Ordet bruges som delvis identisk med bomærke og logo, idet der er tale om grafiske symboler, fx bogstaver eller figurer, brugt som kendetegn for fx et firma. Ved hjælp af branding og reklame gøres varemærket kendt. En mærkevare er en vare, som ved hjælp af branding, logo og reklame – og forhåbentlig også kvalitet – er slået så stærkt igennem, at den i høj grad sælges på kendtheden og bliver statussymbol.

Karen Syberg skriver i Æblets fortælling: “Et logo er en art heraldik, logoet er modernitetens svar på våbenskjolde”.

En vare skal også deklareres, dvs. forsynes med faktuelle oplysninger. I de senere år kan en vares kvalitet eller mangel derpå angives med en række officielle mærker, fx smileyer, svanemærket og nøglehulsmærket. Økologiske varer forbindes med den grønne farve.

Et ejendommeligt eksempel på branding/varemærke nævnes i Lone Franks Den femte revolution, 2007: Selvom Pepsi ved blindsmagning foretrækkes som cola i stedet for Coca-Cola, er det Coca-Cola, der sælger bedst, dvs. varemærket må være skyld deri. reklame,

Læs mere i Den Store Danske

Litteratur

  • Mollerup, Per: Marks of Excellence. A Theory of trademarks an how they work. London: Phaidon Press, 1996.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig