Terning, symboliserer som spil og lodkastning den uberegnelige skæbne, som kubusformet bygning o.lign. det fuldendte og stabile og selve Jorden. Terningekast har ofte været brugt til at afgøre vigtige beslutninger, fx da Cæsar sagde: “Jacta est alea” (terningerne er kastet) og gik over floden Rubicon. De romerske soldater kastede ifølge fx Matt. 27, 35, terning om den korsfæstede Jesus' klæder.

Ka'baen i Mekka er en terningformet helligdom, central i muslimers rituelle omkredsninger, gerne i et antal af 3 x 7, under hajj, valfarten, og med den indmurede sorte sten, som kysses. Ka'ba er for muslimer verdens centrum.

I filosofi og litteratur ses terning og -kast som symbol for refleksion over tilværelsens tilfældighed, skæbne eller mulige sammenhæng. Spørgsmålet er fx centralt i hele Paul Austers forfatterskab, jævnfør en titel som The Music of Chance, 1990, på dansk Tilfældets musik. J.-P. Sartre bruger Cæsars udsagn som titel på sin drejebog til filmen Les jeux sont fait, 1947, der filosofisk eksperimenterer med tilfældigheden over for et nyt liv. Klaus Rifbjerg kalder sin springende episoderoman Alea, 2003, for “en tilfældighedsroman”; på omslaget ses en terning, der på den ene side har en joker! Romanen The Dice Man, 1971, på dansk Terningemanden, af Luke Rhinehart, har fået kultstatus.

Se også geometriske figurer, spådom og skak.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig