får

FÅR Byzantinsk mosaik, der viser en glorieomkranset Jesus som “Den gode Hyrde” blandt sine får.

.

Får, opfattes som hjælpeløse, sagtmodige, dumme og troskyldige dyr og har ofte fået ulven som modsætning, fx i udtrykket “ulv i fåreklæder” (Matt. 7,15) om en person, der forsøger at skjule sine onde hensigter under troskyldighedens dække. “Fårene står der endnu og glor”, står der i Jeppe Aakjærs vise “Ole sad på en knold og sang” (1899), mens “hyrden” realiserer sine “udflugtslængsler”.

Får og lam bruges i mange kulturer som offerdyr, fx i påskeriterne i jødedommen på templets tid og stadig i forbindelse med valfartsperioden i islam.

I Bibelen er Gud “ hyrden” og folket fårehjorden. Jesus er “den gode hyrde” (Johs. 10,11) og den kristne menighed hjorden. Men Jesus opfattes også som “Guds Lam” (Agnus Dei), det endegyldige “påskelam”, der ofres eller ofrer sig for menneskenes skyld.

“Familiens sorte får” bruges om en person, der af forskellige årsager falder uden for normen, er uheldig, kommet på gale veje osv. Det kan meget vel være et sådant får, Jesus har i tankerne, da han fortæller lignelsen om det mistede får (Luk. 15, 1-7), om det ene får blandt hundrede, der mistes, men findes påny, og som man derfor tager sig ekstra af. “At grine fåret” eller være et “fårehoved” vidner om dumhed. “At skille fårene fra bukkene” betyder at inddele i godt og ondt, opr. (Matt. 25,32) om de frelste over for de fortabte, fx brugt af statsminister Fogh Rasmussen i forbindelse med Muhammedkrisen (2005-6) om dem, der forsvarede ytringsfriheden og dem, der ikke gjorde. “Gud mildner luften for de klippede får” er en udbredt talemåde og titel på roman (1938) af Mogens Klitgaard om et udsat, forhutlet vagabondliv. “At tælle får” skulle være godt mod søvnløshed!

At også en ganske almindelig fåreflok, når den kommer i en digters hænder, kan antage symbolske dimensioner, ses et sted i Martin A. Hansens Rejse paa Island, 1954, hvor flokken dels mister uldtotter overalt i det islandske landskab, dels lades bibelsk op, som om den “var paa Vej til Jerusalem” og “den vilde Nomadedunst ombølgede Næsen, saa der dukkede Erindringer op fra Tider man ikke har kendt”.

Se også kristussymboler og vædder.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig